نابغه های كوچک
همه کودکان نابغه هستند اگر در موقعیت خاص قرار بگیرند

- حافظه ارتباط دهنده
در آموزش و پرورش نيمكره راست مغز ، ایجاد ارتباط بین حافظه فعالیت مهمي برای توسعه عملکرد حافظه تصویری نيمكره راست مغز است. کودکان از طریق تصور كردن (تجسم عكس در ذهن) و ارتباط  بين عکس ها با یک داستان خلاق منحصر به فرد ، نيمكره راست مغز خود را تمرين مي دهند 

راه های مختلفی براي معرفي اين فعاليت  به كودكان وجود دارد . یک راه انجام فعالیت حافظه ارتباط دهنده با روشي بنام  "داستان احمقانه "  است. بخاطر استفاده از داستان به عنوان ابزاري كه مي تواند با جزئيات مطالب را پرورش دهد ايده بسيار خوبي براي اين نوع فعاليت است.در اين روش داستان بارها و بارها تكرار مي شود كه بهترين راه براي تمرين حافظه ارتباط دهنده است.

زمانيكه داستان نقل مي گردد تصاوير براي تاكيد بيشتر نمايش داده ميشود. به عنوان مثال، شما کارت های A، B، C، D، E  را داريد. آنچه شما  انجام مي  دهید این است  یک داستان  تعريف كنيد كه در آن A به B و سپس B به C، C بهD و D به E ارتباط داده شود.

 شما مي توانيد كارت ها را خودتان درست كنيد و يا اگر دوست داريد از كارتهاي تاروت استفاده كنيد.اين فعاليت كمك مي كند كه كودك شما يك ليست طولاني از چيزهاي مختلف را براحتي به خاطر بسپارد.

حافظه ارتباط دهنده به كودك شما براي رشد عملكرد هاي نيمكره راست مغز كمك مي كند از جمله :

• خلاقیت
• تصور كردن(تجسم تصوير در ذهن)  
• عملكرد حافظه تصويري

نحوه انجام  فعاليت حافظه ارتباط دهنده:

1- شما مي توانيد 100 تا كارت (مقدار كارت به حوصله كودك و ميزارن توجه او بستگي دارد مي توان از تعداد كمتر شروع كرد و به تدريج افزايش داد) مختلف و متنوع از هر گروه و طبقه بندي كه مي خواهيد انتخاب كنيد و داستاني براي اين 100 تا كارت تعريف كنيد - داستان را ياد داشت كنيد و يا بر روي نوار ضبط كنيد تا موقع گفتن آن به كودك فراموش نكنيد يا هر دفعه مجبور به گفتن نباشيد

2-داستان را با صدا بلند براي كودك بگوييد- همزمان با خواندن كلمه كارت مورد نظر را نمايش دهيد

3-بعد از اتمام داستان يكبار تمام كارتها را فلش زده و بخوانيد

·         به عنوان مثال داستاني براي 40 تا كارت تعريف مي كنيم و هر روز داستان را از اول تا آخر همراه با نشان دادن كارت ها تعريف مي كنيم سپس تمام كارتها را فلش زده و نامشان را بلند مي گوييم- حال  متناسب با سن كودك تعدادي كارت برداشته و ادامه مراحل را انجام مي دهيم- اين فعاليت مي تواند هر روز به مدت يك هفته با تكرار يك داستان تمام كارت ها را از كودك بپرسيد يا هفته اي يكبار اين برنامه را انجام دهيد كه به عبارتي ماهي يك داستان داريم-بعد از پرسيدن تمام كارتها مي توان با تعدادي كارت جديد و يا همان كارتها با يك داستان جديد دوباره فعاليت را انجام بديم.

 

·      کودکان 2و 3 ساله

4- در این مرحله -لازم است دو سری کارت داشته باشید،یک سری جلوی کودک و دیگریپیش خودتان- اولین دسته  از کارتها(برای 2 ساله ها 6 کارت،3 ساله ها 10 کارت ) را انتخاب کرده،یکی یکی اسم آنها را می خوانیم و از کودک می خواهیم که از فلش کارتهای مقابلش پیدا کند  و به ترتیب در کنار هم بچیند(هر جا که نتوانست نصف کارت خودتون را نشان میدهید ،باز هم نتوانست همه کارت را نشان می دهیم.)

5.از فلش کارتهای کودک یکی یکی اسمش را گفته ، به پشت بر می گردانیم .در اینجا هم  ترتیب چیدن کارتها به پشت مهم است

حالا از کودک می خواهیم تا کارتها را به ترتیب به یاد بیاورد یا اسم برخی از فلش کارتها را گفته ،از او می خواهیم به یاد بیاورد که کدام فلش کارت موردنظر است..هر جا که نتوانست نصف کارت خودتون را نشان میدهید ،باز هم نتوانست همه کارت را نشان میدهیم.(بین 10 کارت،پرسیدن 7 کارت، و بین 6 کارت ،4 عدد کافی است.)

روز بعد همه مراحل مجددا تکرار میشود با این تفاوت که از مرحله 4 ،دسته کارت بعدی (7-12 یا 11-20 ) را می چینیم.

 

کودکان 4 ساله

تا مرحله 3 انجام میدهیم.

سپس از کودک می خواهید تصاویر را به ترتیب به یاد بیاورد.هر جایی که نتوانست بدون اینکه چیزی بگوییم،نیمی از کارت را نشان میدهیم تا به یاد بیاورد،اگر باز هم نتوانست تمام کارت . اگر باز نتوانست اسمش را می گوییم.

روز اول تا کارت  شماره 10 این کار را می کنیم.روز بعد از کارت 1 تا 20 و .............

.کودکان 5 ساله

دیگر عکس ها را از هم جدا نمی کنیم  در یک جدول  در کنار هم ،موقعی که داستان را می خوانیم به عکس مورد نظر اشاره می کنیم.

پس از اتمام داستان  یک دور فقط کلمات را با اشاره انگشتان  می خوانیم.

 سپس جدول خالی  از  عکسها را در اختیارش قرار داده و می خواهیم که به یاد بیاورد هر کدام از خانه ها چه بوده است.(نیازی به داشتن عکس توسط کودک  نیست)

کودکان زیر 2 سال:

داستان را با 3 تا 6 کارت بسازید.و به کودک نشان دهید.

با مقوا برای فلش کارتها، در درست کنید .آنها را روی زمین قرار داده و درها را قرار داده تا تصویر مشخص نباشد.

سپس به کودک می گوییم"بیا تا ................را پیدا کنیم.یکی یکی در می زنیم تا به تصویر مورد نظر برسیم.

این داستان را 3 تا 4 روز تکرار کنید.

نکته:

1.داستان را پشت فلش کارتها را بنویسید تا موقع فلش زدن دچار مشکل نشوید.

2. لازم نیست کودک داستان را بتواند بگوید.

براي دانلود عكس و داستان مي توانيد از لينك زير استفاده كنيدكه شامل 400 عكس و 4 سري داستان است

http://www.figur8.net/linking-memory-flash-cards/ 

 

حافظه ارتباط دهنده رندم ( (random linking memory

براي كودكان بزرگتر (بالاي 4 سال) مي توانيديه سري از كارتها را برداريد و برايشان با كمك كودك يك داستان نقل كنيد و روز بعد كارتها را بر زده  داستاني ديگر بسازيد. .به اين فعاليت حافظه ارتباط دهنده رندم ( (random linking memory مي گويند.

در مدارس Heguru معتقدن هر دو روش براي حافظه ارتباط دهنده بايد اجرا شود زيرا هر كدام نيمكره راست مغز را به نحوي متفاوت پرورش مي دهند.

 

[ یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1391 ] [ 19:4 ] [ اوا ] [ ]
درباره وبلاگ

اینجا جمعی از مادران هستیم که اولین دغدغه مان کودکانمان هستند و در تلاشیم که کودکانی بانشاط و شاد و در عین حال باهوش را تربیت کنیم
کوچولوهامون:
امير : 23/ 6/ 88 تهران
طاها: 15/12/87-تهران
نيما: 22/03/89 - مشهد