رياضي شصت و سه روز
گام اول
همزمان با خواندن عدد بدون نمايش آن نقاط را نمايش دهيد
روز اول: نقاط ۱ تا ۱۰
روز دوم: نقاط ۶ تا ۱۵
روز سوم: نقاط ۱۱ تا ۲۰
روز چهارم: نقاط ۱۶ تا ۲۵
روز پنجم: نقاط ۲۱ تا ۳۰
روز ششم: نقاط ۲۶ تا ۳۵
روز هفتم: نقاط ۳۱تا ۴۰
روز هشتم: نقاط ۳۶ تا ۴۵
روز نهم: نقاط ۴۱ تا ۵۰
گام دوم
معرفی جمع: بگویید "از امروز ما جمع را شروع می کنیم" .بلند بگویید ۱+۱ مساوي است با و کارت دو نقطه را نشان دهيد و هیچ توضیح دیگری نیاز نیست.
روز دهم: ۱+۱ ۲+۱ ۳+۱ ۴+۱ ۵+۱ ۶+۱ ۷+۱ ۸+۱ ۹+۱
روز یازدهم: ۲+۲ ۳+۲ ۴+۲ ۵+۲ ۶+۲ ۷+۲ ۸+۲ ۹+۲
روز دوازدهم: ۲+۳ ۳+۳ ۴+۳ ۵+۳ ۶+۳ ۷+۳ ۸+۳ ۹+۳
روز سیزدهم: ۲+۴ ۳+۴ ۴+۴ ۵+۴ ۶+۴ ۷+۴ ۸+۴
روز چهاردهم: ۲+۵ ۳+۵ ۴+۵ ۵+۵ ۶+۵ ۷+۵ ۸+۵
روز پانزدهم: ۲+۸ ۳+۵ ۵+۴ ۳+۲ ۱+۳ ۱+۶ ۲+۴ ۲+۱ ۱+۱
گام سوم عمليات جمع پيشرفته تر
روز شانزدهم: ۱۴+۱۲ ۳۱+۷ ۶+۲۸ ۱۷+۱۴ ۷+۲۳ ۳+۲۴ ۲۶+۱۱ ۴+۹ ۲۷+۵ ۴+۲۱
روز هفدهم: ۶+۱۴ ۸+۷ ۵+۴ ۸+۱۱ ۱۳+۹ ۶+۱۲ ۹+۸ ۲۲+۱۷ ۳۲+۵ ۲۳+۱۸
روز هجدهم: ۱۱+۷ ۱۲+۱۳ ۹+۸ ۱۸+۲۱ ۱۱+۱۸ ۲۶+۵ ۹+۳ ۳۱+۷ ۱۷+۶ ۲۳+۱۷
روز نوزدهم: ۲۲+۱۵ ۱۷+۳ ۳۰+۱۲ ۱۱+۱۱ ۲۹+۲ ۱۷+۲۴ ۲+۱۹ ۲۶+۸ ۴۱+۳ ۱۶+۷
گام چهارم
معرفی تفریق: بگویید " از امروز ما تفریق را شروع می کنیم."
روز ۲۰: ۱-۱۰ ۲-۱۰ ۳-۱۰ ۴-۱۰ ۵-۱۰ ۶-۱۰ ۷-۱۰ ۸-۱۰ ۹-۱۰
روز ۲۱: ۱-۲۰ ۴-۲۰ ۵-۲۰ ۷-۲۰ ۱۱-۲۰ ۱۲-۲۰ ۱۴-۲۰ ۱۸-۲۰ ۱۹-۲۰
روز ۲۲: ۱-۳۰ ۲-۳۰ ۳-۳۰ ۵-۳۰ ۷-۳۰ ۸-۳۰ ۱۱-۳۰ ۲۰-۳۰ ۲۲-۳۰ ۲۹-۳۰
از امروز ترتیب مهم نیست.
روز ۲۳: ۶-۱۹ ۵-۲۰ ۱۰-۱۱ ۹-۳۱ ۶-۲۵ ۱۳-۴۵ ۱۱-۱۷ ۸-۱۲ ۱۳-۳۳ ۶-۲۲
روز ۲۴: ۲۷-۳۹ ۶-۱۲ ۴-۲۱ ۹-۱۶ ۱۲-۴۱ ۶-۵۰ ۱۸-۳۲ ۵-۲۸ ۱۴-۴۸ ۷-۱۶
گام پنجم:
معرفی ضرب: بگویید " از امروز ضرب را شروع می کنیم." توضیح دیگری نیاز نیست.
روز ۲۵: ۲×۲ ۳×۲ ۴×۲ ۵×۲ ۶×۲ ۷×۲ ۸×۲ ۹×۲
روز ۲۶: ۲×۳ ۳×۳ ۴×۳ ۵×۳ ۶×۳ ۷×۳ ۸×۳
روز ۲۷: ۴×۴ ۵×۴ ۶×۴ ۷×۴ ۸×۴ ۹×۴
روز ۲۸: ۵×۵ ۶×۵ ۷×۵ ۸×۵ ۹×۵
روز ۲۹: ۴×۶ ۵×۶ ۶×۶ ۷×۶ ۸×۶
روز ۳۰: ۱×۷ ۲×۷ ۳×۷ ۴×۷ ۵×۷ ۶×۷ ۷×۷
روز ۳۱: ۱×۸ ۲×۸ ۳×۸ ۴×۸ ۵×۸ ۶×۸
روز ۳۲: ۱×۹ ۲×۹ ۳×۹ ۴×۹ ۵×۹
روز ۳۳: ۱×۱۰ ۲×۱۰ ۳×۱۰ ۴×۱۰ ۵×۱۰
در روز 34 مي توانيد ضربهاي ديگري نمايش دهيد.
روز ۳۴: ۲×۳ ۳×۴ ۷×۳ ۴×۱۰ ۱۶×۳ ۶×۳ ۳×۱۵ ۶×۵ ۳×۱۳ ۴×۵
گام ششم
معرفی تقسیم: بگویید " از امروز ما تقسیم را شورع میکنیم."
روز ۳۵: ۲/۶ ۲/۱۰ ۲/۱۴ ۲/۱۸ ۲/۲۰ ۲/ ۲۴ ۲/۴۶ ۲/۴۸ ۲/۵۰ ۲/۳۴ ۲/۴ ۲/۱۶
روز ۳۶: ۳/۶ ۳/۹ ۳/۱۲ ۳/۱۵ ۳/۱۸ ۳/۲۷ ۳/۳۰ ۳/۳۳ ۳/۳۶ ۳/۳۹ ۳/۴۲ ۳/۴۵
روز ۳۷: ۴/۸ ۴/۱۲ ۴/۱۶ ۴/۲۰ ۴/۲۴ ۴/۲۸ ۴/۳۲ ۴/۳۶ ۴/۴۰ ۴/۴۴ ۴/۴۸
روز ۳۸: ۵/۱۰ ۵/۱۵ ۵/۲۰ ۵/۲۵ ۵/۳۰ ۵/۳۵ ۵/۴۰ ۵/۴۵ ۵/۵۰
روز ۳۹: ۶/۱۲ ۶/۱۸ ۶/۲۴ ۶/۳۰ ۶/۳۶ ۶/۴۲ ۶/۴۸
گام هفتم
محاسبات متعدد
روز ۴۰: ۱-۲+۳ ۱+۱۲+۲۳ ۲+۴-۴۴ ۱۶+۳۱-۳۱ ۱+۲-۱۰
۷-۲+۱۰ ۲۰-۳+۲۱ ۱۵-۵+۱۵ ۹+۲-۶ ۷+۳-۲
روز ۴۱: ۸-۴+۱۸ ۱۰+۲-۳۲ ۷-۸+۶ ۹+۲۰-۲۶ ۸+۱۲-۴۰
۱۴+۳۹-۸ ۲۹-۹+۵ ۴۶-۴-۱۲ ۳۴+۸-۲۰
روز ۴۲: ۷+۱۸-۳۶ ۱۹-۲۳+۲۵ ۱۰-۳+۱۵ ۱۳+۹-۳۰ ۱۶+۴۹-۵۲
۸+۹-۶ ۲۷+۱۸-۸ ۳۴-۱۵+۸ ۵+۹+۸ ۴+۸+۱۱
روز ۴۳: ۳×۲×۱ ۲×۱×۵ ۵×۵×۲ ۴×۲×۳ ۵×۳×۳
۲×۳×۲ ۵×۲×۴ ۱×۱×۳ ۲×۲×۱ ۶×۲×۳
روز ۴۴: ۳×۲×۲ ۳×۱×۵ ۳×۳×۳ ۲×۲×۷ ۱×۲×۱۷
۲×۴×۲ ۳×۸×۲ ۳×۳×۴ ۲×۲×۱۱ ۲×۷×۳
روز ۴۵: ۳÷۲÷۶ ۲÷۵÷۲۰ ۴÷۴÷۸۰ ۵÷۲÷۶۰ ۸÷۲÷۶۴
۲÷۲÷۶۸ ۳÷۲÷۵۴ ۵÷۳÷۴۵ ۲÷۳÷۹۰ ۱÷۲÷۴۰
روز ۴۶: ۲÷۶÷۴۸ ۷÷۲÷۸۴ ۲÷۲÷۳۲ ۲÷۴÷۲۴ ۸÷۴÷۶۴
۳÷۶÷۹۰ ۵÷۱۰÷۵۰ ۳÷۱÷۴۲ ۳÷۲÷۷۲ ۱÷۲÷۷۸
روز ۴۷: ۲÷۲×۲ ۶÷۲×۳ ۳×۲÷۴ ۳×۲÷۶ ۵×۱÷۵
۱÷۲×۵ ۳÷۳×۷ ۲÷۸×۳ ۱÷۴×۱ ۲÷۱×۶
روز ۴۸: ۴÷۲×۶ ۲×۳÷۹ ۲×۵÷۵۰ ۲÷۱۰×۲ ۳×۱÷۹
۶×۲÷۶ ۱÷۵×۷ ۸×۴÷۴ ۳÷۵×۳ ۲×۴÷۸
روز ۴۹: ۳×(۱-۲) ۵×(۵+۴) ۳×(۱+۳) ۲×(۲-۵) ۴×(۳-۱۴)
۷×(۳+۴) ۹×(۱+۳) ۵×(۲۰-۲۶) ۵×(۷+۳) ۶×(۴۰-۳۷)
روز ۵۰: ۲÷(۱۰+۶) ۵÷(۱۰-۲۰) ۴÷(۲-۴۲) ۶÷(۲۰-۵۶) ۳-۳×۲
۵+۲×۸ ۲-۳÷۱۶ ۹+۷÷۱۸ ۳+۴×۱۴ ۲۶-۱÷۵۲
روز ۵۱: ۴÷(۴+۸) ۵÷(۵-۵۰) ۲×(۳-۹) ۳×(۱۰+۲) ۴÷(۱-۹)
۹÷(۶۲-۸) ۳+۱۲×۷ ۹-۱÷۱۸ ۴+۱۳÷۳۲ ۹-۹÷۸۱ (كارت صفر يعني يه كارت سفيد را نمايش دهيد)
روز ۵۲: ۲×(۳+۱۸) ۸÷(۲۱+۱۱) ۶×(۵-۷) ۲÷(۱۱-۲۹)
۱۰÷(۱۵+۵) 2*(8+11) ۳×(۴۰-۲۴) ۳×(۱۶-۷)
روز ۵۳: ۴×۹÷۴۵ ۴÷۵×۸ ۲×۳÷۹ ۲÷۴×۸ ۴×۵÷۵۰
۲÷۱۰×۳ ۶×۷÷۱۴ ۴÷۸×۴ ۱÷۳×۸ ۷÷۷×۷
روز ۵۴: ۱۰ - ۲ × (۵۰-۷۵) ۵ + ۱۱ ÷ (۴+۱۸) ۱۷ - ۳ ÷ ( ۱۴+۷)
۱۲ + ۱۰ ÷ (۶۳-۲۳) ۳۰ - ۲ ÷ (۵۲+۱۲)
گام هشتم موازنه نقاط با اعداد
کارت های نقاط را با کارت های اعداد نشان می دهیم.
روز ۵۵: ۱تا ۱۵
روز ۵۶: ۱۵ تا ۳۰
روز ۵۷: ۳۱ تا ۴۰
روز ۵۸: ۴۱ تا ۵۰
گام نهم موازنه فرمول و جواب
از امروز روی معادلات عددی (به جای نقاط تنها) حرکت می کنیم. هنگام خواندن معادله کارت های
اعداد را فلش می زنیم و برای جواب ها کارت نقاط را نمایش می دهیم.
روز ۵۹: ۸+۵ ۶+۱۷ ۳۳+۱۱ ۲۰+۱۰ ۹+۳۶ ۱۳+۲۸ ۱۲+۲۲
روز ۶۰: ۶-۱۷ ۲۲-۲۷ ۲۱-۲۹ ۱۱-۵۲ ۳-۳۶ ۲۵-۴۳ ۷-۱۹ ۱۰-۵۰ ۸-۲۴ ۱۳-۳۲
روز ۶۱: ۲×۱۳ ۱۲×۴ ۱۱×۳ ۲×۲۵ ۱۶×۲ ۱۴×۳ ۲×۲۳
روز ۶۲: ۷÷۱۴ ۷÷۲۱ ۷÷۲۸ ۷÷۳۵ ۷÷۴۲ ۷÷۴۹ ۷÷۵۶ ۷÷۶۳ ۷÷۷۰
روز ۶۳: ۹-۸+۴۳ ۸+۴-۹ ۱۴-۹+۲۸ ۱۸-۷+۲۹ ۲۴-۳×(۸-۳۲)
5+12÷(۸۵-۶۰) ۱۰+۳÷(۵۰+۲۰)
* بين دو دوره و در زمان استراحت يكماهه تمرين كداميك را با كودك انجام دهيد
بعد از ۳ تا ۴ بار تكرار برنامه تمارين زير را مرتبا انجام دهيد
برای کودکان زیر ۳ سال
به طور مثال: به كودك دو كارت نقاط 40 و 41 را نشان دهيد و از او بپرسيد كداميك عدد 40 است
برايش فرمول بخوانيد و بپرسيد با نمايش دو كارت از او جواب را بپرسيد
اين تمرين را با كودك زير سه سال تا زمانيكه به سن سه سالگي برسد ادامه دهيد و بعد تمرينات بالاي سه سال را انجام دهيد تا كودك فراموش نكند.
نكته:در تمرين هايي كه از كودك مي خواهيد تصور كند چشمها بسته باشد
براي كودكان بالاي سه سال
تمرين 1-تصور نقاط
از كودك بخواهيد نقطه يك را تصور كند بعد آنرا به شكل ديگري در آورد و با آن بازي كند-بعد از اينكه اين كار را انجام داد براي اعداد 2-10 نيز اينكار را تكرار مي كنيم
تميرين 2- تبديل ذهني نقاط به اعداد
از كودك بخواهید نقاط را در ذهنش به اعداد تبدیل کند
مثلا بگوييد الان پبج نقطه تو ذهنت دارن حركت مي كنن مي خوان با عدد 5 عوض بشن- شدن؟
تمرين 3-تصور فرمول
از کودک بخواهید معادلات عددی را در قالب نقاط تصور کند
معادله 4+3
مثلا بگيد:دخترم /پسرم مي توني 4بعلاوه 3 نقطه را تو ذهنت ببيني؟
اين كار را با معادلاتي كه تو تمرينها است يا معادلات ديگه انجام دهيد
تمرين 4-1 كدام يك
برای مثال کارت های نقطه ی ۴۴ و ۴۵ را بردارید و از او بپرسید: کدام یکی عدد ۴۴ است؟ این تمرینی است برای تبدیل نقطه ۴۴ به عدد ۴۴
تمرين 4-2 كدام يك
با استفاده ار كارتهاي فرمول در قالب عدد معادله را بپرسين و جواب را به صورت كارت نقاط نشان دهيد تا از بين دو كارت تشخيص دهد كدام درست است
برای مثال بپرسید کدام یکی 44-۲۳ و کارت های نقاط 11 و 12 را به او نشان دهید
تمرين 5-خواندن فرمول
به کودک فرمول عددی نشان دهید و از او بخواهید که آن را به نقاط برگرداند.
تمرين 6-نوشتن
به کودک فرمول عددی نشان دهید همزمان بلند بخوانيد و از او بخواهید که پاسخش را بنویسد اگر قادر نبود دو كارت نشان دهيد تا به عدد جواب اشاره كند
نكته مهم :
· اين تمرين بايد مرتبا در طول سال تكرار شود
· فلش کارت های نقاط می تواند برای نشان دادن مثال ها استفاده شود. کودکان بزرگ تر قادرند به صورت شفاهی به فعالیت ها پاسخ دهند.
· برای راحتی به جای "به علاوه" از "با"، برای "ضربدر" از "در"، برای "تقسیم بر" از "بر" و برای "منهای" از " از"و به جاي "برابر است با" يا" مساوي است با "از "ميشه" استفاده كنيد.تا سرعت فلش زدن هم بالا رود.البته بهتر است معادلات را با اصطلاح جایگزین شده بخوانید بعد از آنها استفاده کنید.زیرا تا آخر دوره نمی توان اصطلاح گفته شده را تغییر داد.
· كارتها را در طول يك دوره عوض نكنيد