مونته سوری

             کودکان مي آموزند که از خود، از ديگران و از محيط زيست مراقبت کنند.

                                      نظم از درون آزادي ، زاده مي شود.

               اجازه دهيد که کودکان بنا بر طبيعت واقعي خويش، آزادانه رشد کنند.

                                                                   ماريا مونته سوري-آموزگار بزرگ کودکان

 

ادامه نوشته

دنبال ایده جدید برای بازی با کوچولوتون هستید؟

                                           IMG4UP

ادامه نوشته

كار در خانه براي فعال كردن نيمكره راست مغز:12 ( تحریک حس بصری)

 

12- كارت هاي تحريك حس بصري

فلش کارت های تحریکات مغزیِ نوزاد مناسب برای نوزادان زیر يكسال می باشد.

این سری از فلش کارت ها را مي توانيد از اين لينك دانلود كرده و بروي كاغذ پرينت بگيريد.سپس از وسط تا كرده و بهم بچسبانيد.لازم است روزانه تعدادی از این فلش کارت ها را از فاصله ی 30 الی 50 سانتی متری به مدت 10 الی 15 ثانیه به نوزادتان نمایش دهید. این کار جهت تحریکات مغزیِ نوزادتان انجام می پذیرد

براي دريافت كارتهاي بيشتر بايد تو سايت مربوطه عضو بشين و از اين قسمت دانلود كنين.

كار در خانه براي فعال كردن نيمكره راست مغز:11 ( تمرینات چشمی)

 

۱۱- تمرينات چشمي......... مناسب براي نوزاد تازه متولد شده تا سن 6 سالگي 

 

هدف ازتمرينات چشمي :
- بهبود حرکات کره چشم
- گسترش میدان دید 
-افزایش توانایی خواندن در یک نگاه

تمرينات چشمي ،يادگيري سريع را بهبود مي بخشد.منطقه ديد چشم را گسترش مي دهد و مي توانيد در يك نگاه گستره بيشتري را ببينيد.معمولا چشم اشياء اي كه در مركز ديد قرار گرفته را بهتر مي بيند و اشيائي كه در گوشه ها قرار دارند را تار مي بيند.با كمك سه نوع حركت مي توان قدرت ديد كودكان را افزايش داد.

چشم شش عضله دارد:

رکتوس خارجي 

رکتوس فوقانى 

رکتوس تحتاني
رکتوس داخلی

فوقاني مایل
تحتانی مایل

تنها زمانی که این 6 عضله درست عمل کنند کودک شما قادر به درک تصاویردقيقي از اشیا خواهد بود.اساس ياد گيري سريع ، حركت چشمان است.

براي تمرين سر ثابت است و تنها چشم ها حركت مي كند.مي توانيد هر روز هر كارت را 10 ثانيه با كودك كار كنيد و براي كودكان زير سه سال از اشياء واقعي مثل عروسك براي دنبال كردن حركات چشم استفاده كنيد.

 

 

تمرينات چشمي:

- چشمان خود را به بالا و پایین حرکت دهيد
- چشمان خود را به چپ و راست حرکت دهيد
- چشمان خود را مورب حرکت دهيد

مي توانيد از خطوط ترسيمي در زير استفاده كنيد.

كار در خانه براي فعال كردن نيمكره راست مغز:10 ( سودوکو)

 

1۰- سودوکو

سودوکو: جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمی‌های رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌آید.

برای انجام این بازی با کودک می توانبد به جای اعداد از دکمه های رنگی،کارت های کوچک با شکل عروسک،حبوبات  و... استفاده کنید-

-          بر روی یک صقحه سفید جدولی با 4 جدول کوچک 2*2 بکشید.

-          16 تا دکمه رنگی  از 4 نوع انتخاب کنبد-از هر نوع 4 تا

-           چند خانه ازجدول را با مهره ها پر کنید و از کودک بخواهید باقی خانه ها را با رعایت دو قانون زیر بچیند:

•      قانون اول: در هر سطر جدول از هر شکل فقط یکبار استفاده شود

•         قانون دوم: در هر ستون جدول از هر شکل فقط یکبار استفاده شود

كار در خانه براي فعال كردن نيمكره راست مغز:9  ( کتاب خواندن)

 

۹- کتاب خواندن 
اگر واژه ها، گفتار و زبان  مربوط به نیمکره سمت چپ مغز است ، پس آیا نباید خواندن فعالیت مغز چپ باشد؟ خوب، این چیزی است که من تصور می کردم، اما ظاهرا خواندن به عنوان یکی از فعالیت های مغز راست برای تمرین در منزل است که والدین باید برا ی فرزندان خود انجام دهند. در مدارس Shichida از والدین خواسته می شود حداقل 3 کتاب در روز برای کودک بخوانند.همچنین توصیه شده است کتابهایی با موضوعات مختلف برای کودک انتخاب گردد.خواندن کتاب باعث فعال شدن قوه تخیل کودک می شود.

در نتیجه :هر چقدر که می توانید برای کودک خود کتاب بخوانید و هر چقدر امکان دارد موضوعات متنوع تری را انتخاب کنید.خواندن كتاب مي تواند از همان ماههاي اول زندگي كودك يا هنگامي كه هنوز جنين است شروع شود.

نکات مهم در ریاضی 63 روز

طرز درست كردن فلش كارت

1.   فلش کارتها باید در اندازه a5 باشد واندازه نقاط بین  0.8-1  سانتی متر مي باشد (به اندازه اي كه بتوان 50 تا شكل را روي يه كارت به اندازه  a5 ترسيم كرد)

2.    می توانید برای تنوع نقاط را به شکلهای مختلف بگذارید. اما توجه داشته باشید نقاط یک کارت یکسان باشد) براي كودكان زير يكسال بهتره است به رنگ قرمز باشد(

3.   50 تا كارت نقطه داريم كه از يك تا پنجاه نقطه روي آنها ترسيم شده( براي راحتي كار تعداد نقاط را با عدد روي پشت كارت مي نويسم تا سرعت كارت زدن هم بالا رود)-50 تا كارت عدد كه پشت و روي آن يه عدد نوشته شده است-40 تا كارت معادله كه معادلات مر بوط به گام 9 روي آن نوشته شده است-براي راحتي كار پشت كارت نيز معادله نوشته شده

   2.چیدمان نقاط می تواند بصورت پخش در کاغذ باشه یا به صورت مرتب در ردیف های 10 تایی.

يا مي توانيد كارتها را با استفاده از برنامه پاورپينت درست كنيد و با كامپيوتر براي كودك نشان دهيد البته براي كودكان بالاي يكسال

نقاط قرمز رنگ(پراكنده) 1-100

نقاط مرتبط شده 1-100

برنامه 63 روز رياضي به صورت پاور پينت(هنوز تكميل نشده است)

رياضي شصت و سه روز

 گام اول

همزمان با خواندن عدد بدون نمايش آن نقاط را نمايش دهيد

روز اول: نقاط ۱ تا ۱۰

روز دوم: نقاط ۶ تا ۱۵

روز سوم: نقاط ۱۱ تا ۲۰

روز چهارم: نقاط ۱۶ تا ۲۵

روز پنجم: نقاط ۲۱ تا ۳۰

روز ششم: نقاط ۲۶ تا ۳۵

روز هفتم: نقاط ۳۱تا ۴۰

روز هشتم: نقاط ۳۶ تا ۴۵

روز نهم: نقاط ۴۱ تا ۵۰

 

گام های بعدی را در ادامه ببینید.

ادامه نوشته

كار در خانه براي فعال كردن نيمكره راست مغز:8 ( ریاضی 63 روز)

۸-شناخت اعداددر Heguru،  یک مقدار از اشیاء کوچک، به عنوان مثال دکمه ها،  بر روی زمین پراکنده می کنند  برای یک لحظه کوتاه کودک آنرا مشاهده می کند و بعد آن را با  یک کارت می پوشانند . از بچه ها خواسته می شود با استفاده از قدرت فوق العاده چشم خود تعداد را تشخیص دهند.

یکی از اولین درس ها در برنامه ریاضی Doman آموزش مقادیر با نشان دادن کارتهای نقطه قرمز به  کودک  است. بچه ها توانایی منحصر به فرد برای درک مقدار دارند. اگر شما یک کارت با 59 نقطه بر روی آن به نوزاد نشان دهید ، بدون نیاز به شمارش او می داند که 59 نقطه وجود دارد. اکثر افراد بالغ باید به صورت فیزیکی بشمارند تا بفهمند 59 نقطه روی کارت هست .Doman می گوید که کودکان این توانایی   را با بزرگ تر شدن از دست میدهند ، مگر اینکه به فرزند خود برای حفظ این توانایی کمک کنید. 
برای تقویت این توانایی می توانید برنامه 63 روز ریاضی شیچیدا را با کودک خود تمرین کنید

برنامه 63 روزه رياضي به روش شيچيدا( مناسب براي نوزاد تازه متولد شده تا سن 6 سالگي )

مراحل سه گانه موفقيت آموزش 63 روزه رياضي

1-دادن پاسخ صحيح  به بازي كداميك

2-توانايي ديدن و نوشتن پاسخ ها با استفاده از نيروي تصور

3-توانايي برقراري ارتباط با نيمكره چپ مغز

نكات قابل توجه در اجراي برنامه:

       هدف این برنامه این نیست که کودکان معنای اعداد یا معادله را بفهمند.

1-   اين برنامه براي نوزاد تازه متولد شده تا قبل از شش سال مناسب است

2-   این برنامه یک دوره 63 روزه است ،که باید در 3تا 4 دوره (63 روزه)  تکرار شود-در پايان سه يا چهار دوره تماريني مشخص شده است كه براي كودكان بالاي 3 سال مي باشد-اگر كودك شما به سن سه سال نرسده از تمارين زير سه سال استفاده كنين

3-   لازم است قبل از هر بار نمایش،تمرینهای تنفسی و توپ انرژی را انجام دهید  و با در آغوش گرفتن او و بیان جملات محبت آمیز ،نیمکره راست را آماده در یافت کنید.

4-   لازم است تا عددها با صداي رسا ،شاد و بلند خوانده شود

5-   توجه داشته باشید که هنگام خواندن معادلات ،پرانتزها و دیگر علایم نیز باید خوانده شوند مثلا :

6-   (1+2)*3=9 می گوییم :"پرانتز باز 1 به علاوه (با) 2 پرانتز بسته ضربدر(در)3 مساویست با(میشه) 9

7-   از هر لفظی که برای علایم استفاده می کنید در طول برنامه نباید تغییر کند.

8-   اگر بین روزهای آموزشی بیش از 7 روز فاصله افتاد،باید به روز اول در اولین دوره برگردید.

9-   بعد از هر دوره 63 روزه (حداکثر  3ماه ) ،استراحت یک ماهه به کودکتان بدهید

10-                      برنامه هر روز نباید بیش از یک بار نمایش داده شود.

11-                      .توجه داشته باشید که از ابتدای گام 1 تا پایان گام 7 نباید کودک شما عدد یا فرمولی را ببیند،بلکه فرمولها و اعداد برای او خوانده می شود و جواب فرمولها به صورت نقطه نمایش داده می شود و در حین نمایش نقاط آن را نیز باید برای کودکتان بخوانید.

در حالیکه در گام 8 کودک برای اولین بار دوره اعداد را می بیند و در گام 9 فرمولها را به صورت عددی می بینداما همچنان جواب را به صورت نقطه نمایش می دهید.

12-                      به هيچ وجه برنامه روز قبل را براي اطمينان از اينكه كودك ديده يا نه تكرار نكنيد

13-                      زماني را براي آموزش انتخاب كنيد كه كودكتان سير ،خوش خلق و سرحال باشد

14-                      نكته بسيار مهم فزرند شما از طريق تله پاتي مي تواند افكار شما را دريافت كند-پس هر گاه از روند پيشرفت ناراضي هستيد و مكررا جوابها را اشتباه پاسخ مي گويد هيچگاه باور خود را نسبت به كودك نابغه خود ا دست ندهيد

15-                      مسائله بسيار مهم اگر پس از دوره 63 روزه تمرين هاي نوشتني را رها كنيد0به مرور كودكتان توانايي قواي نيمكره راست در ديدن جواب مسائله را از دست خواهد داد-چرا كه بخشي از مغز كه دو نيمكره را به هم متصل مي كند با انجام تمارين زياد و نوشتن تقويت مي شود

16-                      فراموش نكنيد كه هر از گاهي از كودك خود در حين انجام تمارين فيلم بگيريد

17-                      به توانایی کودک خود اطمینان داشته باشید.عجله نکنید.افکار منفی شما به کودکتان منتقل میشود و موجب توقف رشد و شکوفایی مغز راست کودکتان میگردد.

18-                      به موقعیت کودک خود توجه کنید و انعطاف پذیر باشید.اگر متوجه شدیدکودکتان به برنامه بی علاقه است.در حین انجام ان کمی ا ستراحت کنید.حتی اگر کودکتان نمیخواهد به برنامه ادامه دهد ناراحت نشوید زیرا ممکن است در اینده به پیشرفتی بالاتر از میزان تعیین شده دست یابد.

19-                      تعریف و تمجید از کودک بسیار حائز اهمیت است.

20-                      قبل از شروع تمرین مقابل آیینه با خود تمرین کنید(مدت زمان نشان دادن هر کارت فقط 0.5-1   ثانیه است(

21-                      برای کودکان شیر خوار بهترین زمان ،زمانی است که کودک در حال شیر خوردن است.

كار در خانه براي فعال كردن نيمكره راست مغز:7 ( بازیهای فراحسی)

 

۷-      بازیهای فرا حسی

حواس پنج گانه نيمكره  راست مغز در ارتباط با  به حواس پنجگانه نيمكره چپ مغز  بینایی، لامسه، شنوایی، چشایی و بویایی مي باشند.. Shichida این حواس را  ESP يا ادراك فراحسي مي نامند. این مفهوم براساس  تئوری که سلول ها پرتو امواج انرژی و تشعشعات موج محیط زیست را از طریق تابع رزونانس دریافت مي كنند بنا شده است. توانایی های ESP  عبارتند از: لمس كردن )حدس زدن با لمس كردن) ، اطلاع قبلی  ( پیش بینی حوادث) ، بصیرت  )دیدن پنهان( و تله پاتی )ارتباط ذهنی). و کلید راه يافتن به ادراك فراحسي يا  ESP  تجسم تصوير در ذهن است.
7 بازي براي حواس نيمكره راست مغز طراحي شده كه عبارتند از:

بازيهاي مربوط به اين بخش براي كودكان سه سال به بالا قابل انجام مي باشد.

1 ) اندیشه خوانی

2) غیب بینی

3) با دست خواندن

4) پیش اگاهی

5 ) حس شنوايي

6 ) حس بويايي

7) حس چشايي

1 ) اندیشه خوانی

الف) استفاده از کارت حیوانات برای بازی

می توانیم از دو سری کارت های پنج تایی یکی برای کودک و سری دیگر برای مادر اماده کنیم . که شامل حیواناتی مثل خرس / زرافه / اهو / پاندا / فیل باشد

دانلود كارت حيوانات

حالا پنج کارت کودک را در یک ردیف مقابل کودک میچینیم و کارتهای مادر را برعکس به پشت در یک ردیف قرار میدهیم . مادر یکی از کارت ها ی خود را طوری که کودک کارت را نبیند در دست خود نگه میدارد و برای اینکه تصویر در ذهنش نقش ببندد به ان خیره میشود و از کودک میخوایهم که از بین پنج کارتی که مقابلش است کارتی که شبیه کارت مادر هست را انتخاب کند

ب) بازی حدس زدن انچه در ذهن دیگران است

مادر و کودک مقابل هم مینشینند و از کودک میخواهد که انچه در ذهن مادر است را حدس بزند .در ابتدا از كودك بپرسيد كه به شكلي فكر مي كنيد.بعد از رنگ آنرا بپرسيد به تدريج با كسب مهارت وارد جزئيات شويد و جزئيات را بپرسيد.حتي مي توانيد بو و مزه آنرا نيز سوال كنيد.

ج) گل یا پوچ

2) غیب بینی

الف) بازی تشخیص دادن کارت ها

چهار کارت عکس دار یا کارت بازی را به طرف پشت روبه روی کودکمان می چینیم و از کودک می خواهیم بدون اینکه نگاه كند كارتي را كه مادر به ان اشاره میکند را حدس بزند

ب) بازی تشخیص انچه در جعبه است

از پنج توپ به رنگهای مختلف استفاده میکنیم و یکی از انها را داخل جعبه ای قرار داده و از کودک میخواهیم بدون اینکه توپ را لمس کند و به ان دست بزند رنگ توپ را حدس بزند

ج)پيدا كردن كارتهاي مشابه

همه کارتها را به پشت بر میگردانیم و هر کسی میتواند دو تا از انها بردارد هر کس شبیه هم را برداشت برای خودش کارت را میگیرد و در اخر هر کس کارت بیشتری برداشت یعنی متشابه های بیشتری را پیدا کرد برنده است

د) بازی با چشمان بسته ( پس از انجام 100 در صد درست قسمتهای الف و ب )

چشمان كودك را ببنديد و شئي را مقابل ائو قرار دهيد از كودك بخواهيد بدون لمس كردن شئي آنرا حدس بزند.

و)بازي يافتن مادر ( پس از انجام 100 در صد درست قسمت د )

چشمان كودك را ببنديد و موقعيت خود را تغيير دهيد از كودك خود بخواهيد شما  را پيدا كند.

3) با دست خواندن

الف) بازی حدس زدن رنگ توپ

در یک جعبه مقوایی که بسته است یک سوراخ گرد ایجاد میکنیم به اندازه ای که دست کودک وارد آن بشود توپهای رنگی را درون جعبه میریزیم و از کودک میخواهیم دستش را داخل جعبه کند و توپي را بيرون بياورد.قبل از خارج كردن توپ از جعبه رنگ آنرا از كودك بپرسيد.

ب) بازی با کارت

ده عدد کارت را که به پشت هستند را مقابل کودک میگذاریم و از او میخواهیم یکی یکی انها را لمس کند و آنها را حدس بزند میتوانید از کارتهای حیوانات استفاده کنید

ج) بازی حدس زدن انچه روز کاغذ نوشته شده است

يكي از حروف الفبا را روي كاغذ بنويسيد و آنرا بالا بگيرد و كاغذ را به كودك بدهيد و از او بخواهيد بدون ديدن كاغذ آنرا بخواند.

4) پیش اگاهی

الف) بازی حدس زدن اب و هوا

ب) حدس زدن کارت های بازی

از کودک بخواهید تا ترتیب پنج کارت را در روز اینده حدس بزند و این پیش بینی را یاد داشت کنید سپس روز بعد کارتها را بر بزنيد و یکی یکیروبروي كودك بچينيد و ببنید ایا ترتیب قرار گیری کارتها با انچه کودک حدس زده یکی است یا خیر؟

نکته :

حتما از کودک خودتان بپرسید که چگونه چيزی را تشخیص داد :

در این زمان کودک تصاویر نقش بسته در ذهنش را به وضوح میبیند

اهمیت اموزش حواس پنج گانه ی مغز راست

کودک شما در صورتی میتواند از قابلیت پیش اگاهی استفاده کند که ما این توانایی را توسط تخیل و تجسم تقویت کنیم

داشتن توانایی چه مزیتهایی برای کودک دارد؟ به عنوان مثال کودک با داشتن این استعداد میتواند حادثه ی بدی را قبل از وقوع حدس بزند و از ان اجتناب کند  همچنین در مسائل تجاری مقوله ای بسیار مهم حساب میشود

براي سنجش ادراك فراحسي از كارتهاي زنر استفاده مي كنندكه با سرچ در اينترنت مراحل و نحوه امتياز دهي آن را مي توانيد بيابيد و يا  فايل پي دي اف  را دانلود نماييد.

براي كودكان به روش زير عمل كنيد.

دو سري از كارتهاي زنر تهيه كنيد و يك سري را در اختيار كودك قرارداده و سري ديگر مقابل او به پشت بچينيد .حال از كودك بخواهيد كارت مشابه كارتي كه پشت شده است را زير آن بچيند.در آخر كارتها را برگردانيد.

كارتهاي زنر را از اينحا دانلود كنيد.